Kansainvälinen selkokielen päivä on 28.5.
Toukokuun 28. päivä on kansainvälinen selkokielen päivä. Selkokielen päivänä nostetaan esiin selkokieltä, selkokirjoja sekä selkokielen tekijöitä ja lukijoita. Koska päivä sattuu tänä vuonna sunnuntaille, sitä juhlistetaan monin paikoin maanantaina 29.5.
Selkokielen päivän aihetunnisteet sosiaalisessa mediassa ovat #SelkokielenPäivä, #DagenFörLättspråk ja #EasyLanguageDay. Keskustelua selkokielestä löydät myös aihetunnisteilla #selkokieli, #selkosuomi, #selkoruotsi ja #lättläst.
Lastenkirjainstituutissa juhlitaan samalla Selkopolku-hanketta (linkki), joka käynnistyi tänä vuonna. Hankkeessa Suomen Kulttuurirahasto lahjoittaa miljoonalla eurolla kaikille Suomen yläkoululuokka opettaville kouluille selkokirjoja ja helppolukuisia kirjojoa, ja Lastenkirjainstituutti toteuttaa hankkeen. Ota hankkeen sivut seurantaan:
Facebook.com/selkopolku
Instagram.com/selkopolku
#selkopolku
Mitä on selkokieli?
Selkokieli on mukautettua suomen kieltä, joka on tehty sisällöltään, sanastoltaan ja rakenteeltaan yleiskieltä luettavammaksi ja ymmärrettävämmäksi. Selkokieli on helpompaa ja yksinkertaisempaa kuin yleiskieli. Se on saavutettavaa kieltä.
Selkokeskus arvioi, että Suomessa 650 000 – 750 000 ihmistä tarvitsee selkokieltä. Lisäksi moni muu hyötyy yleiskieltä helpommasta kielestä. Selkokieli on suunnattu sellaiselle lukijalle, jonka on syystä tai toisesta vaikea ymmärtää yleiskielistä tekstiä.
Selkokieli auttaa selkokieltä tarvitsevia ihmisiä tiedon saamisessa, lukemisessa, omien ajatusten ilmaisemisessa ja osallistumisessa.
Selkokeskuksen myöntää selkotunnuksen selkokielisille julkaisuille. Selkotunnuksen avulla tunnistat selkokielisen julkaisun.
Lue lisää selkokielestä ja selkokirjallisuudesta Selkokeskuksen sivuilta.
Poimintoja uusista lasten ja nuorten selkokirjoista
Tapani Bagge: Jäätävää kyytiä. Avain. (nuortenkirja, dekkari)
15-vuotiaat Archie ja Tanja varastavat terveyskeskuksen pihasta auton. Poliisit lähtevät ajamaan heitä takaa ja auton takapenkiltä löytyy ruumis. Siitä alkaa alkaa jäätävä kyyti. Vauhdikas jännitysromaani, josta löytyy myös rakkautta.
Raisa Cacciatore, Susanne Ingman-Friberg, Henriikka Kangaskoski ja Osmo Penna: Pipunan vessarauha. Lasten keskus. (lastenkirja)
Pipunan kerhoryhmä lähtee retkelle metsään. Sitä ennen käydään vessassa vuorotellen. Pipuna haluaa monen muun lailla käydä vessassa yksin ihan rauhassa. Metsäretkellä lapset pääsevät tutustumaan myös puuceehen eli ulkovessaan.
Mirjami Häkkinen ja Elina Rouhiainen: Muistojenlukija. (nuortenkirja, fantasia)
Kiurulla on salaisuus: hän pystyy lukemaan ihmisten muistoja. Kiurun elämä muuttuu, kun hän tutustuu Daihin, Neluun ja Bollywoodiin, joilla on myös yliluonnollisia voimia. He törmäävät salaperäiseen Väki-niminen järjestöön. Miksi se on kiinnostunut heidän voimistaan?
Satu Leisko: Avaruuden rajalla. Opike. (nuortenkirja, scifi)
Vauhdikas tieteistarina sijoittuu vuoteen 3527. Kun Visan isä kutsutaan töihin tutkimuskeskukseen avaruuteen, Visa pääsee hänen mukaansa. Perillä odottaa kummallinen avaruusalus, jota Visa päättää tutkia kielloista huolimatta. Mikä aluksen salaisuus on?
Jaana Levola: Venla ja kaverikoirat. Avain. (lastenromaani)
Käppänät-kirjasta tutut Venla, Missy ja Milo jatkavat seikkailujaan. Joululoma on loppunut ja koulu taas alkanut.
Venla murehtii kertolaskujen vaikeutta ja mummun muistisairautta. Iloa Venlalle tuovat koirat Missy ja Milo sekä uusi ystäväpoika.
J.S. Meresmaa: Naakkamestari. Reuna. (nuortenkirja, steampunk)
Kirja sijoittuu 1900-luvun alun Tampereelle ja edustaa lajityypiltään vaihtoehtohistoriaa ja steampunkia. Kirjan päähenkilö Enni elää huutolaisena valumestari Lundanin verstaassa. Eräänä aamuna Enni löytää pihalta naakan ja tempautuu mukaan uskomattomaan seikkailuun.
Hanna Männikkölahti ja Siri Kolu: Me Rosvolat. Avain. (lastenromaani)
Vilja tutustuu Rosvolan hurjaan perheeseen ja kesä kuluu mukavasti kioskeja ryöstellen. Vilja nauttii vapaudesta, mutta syksyn tullen hän joutuu miettimään, pitäisikö hänen sittenkin palata kotiin.
Tuija Takala: Sormus. Avain (nuortenkirja)
Suvun nelja naista kohtaa rakkauden eri aikoina. Jokaiseen liittyy unis sormuksesta ja salaperäinen viikinki. Lue Lukemon kirjavinkki: linkki.
Mimmu Tihinen ja Meeri Hentilä: Kalevin kesätarina. Karisto. (lastenkirja)
Kaikilla on kivaa uimarannalla, tai ainakin melkein kaikilla. Kalevi ei osaa vielä uida eikä hän haluaisi edes opetella. Onneksi naapurin Kiian kanssa voi keksiä muutakin tekemistä. Lapset päättävät rakentaa metsään salamajan. Majan rakentaminen ei kuitenkaan suju ihan suunnitelmien mukaan.
Riikka Tuohimetsä ja Emmi Itäranta: Teemestarin kirja. Avain. (nuortenkirja, scifi)
Ihmiskunta sinnittelee veden vähyyden ja sen säännöstelyä hallitsevan diktatuurin vallan alla. Nuori nainen Noria on arvostettua teemestarien sukua. Isänsä kuoltua on hänen vuoronsa ottaa vastaan teemestarin arvo. Paras ystävä Sanja jakaa veteen liittyvän salaisuuden.
Silja Vuorikuru: Titanic : Maailman suurin laiva. Avain. (tietokirja)
Selkokielisessä tietokirjassa tutustutaan Titanic-laivaan ja sen haaksirikkoon. Kirjassa kerrotaan muun muassa laivan ominaisuuksista ja sen matkustajista sekä siitä, miten kohtalokas onnettomuus tapahtui.
Lisää lasten ja nuorten selkokirjoja
Raisa Cacciatore, Susanne Ingman-Friberg ja Osmo Penna: Pipunan ikioma napa. Lasten keskus. (lastenkirja)
Mervi Heikkilä ja Kirsi Pehkonen (toim.): Aarre : Novelleja. Nokkahiiri. (nuorten novelleja)
Mirjami Häkkinen ja Juuli Niemi: Et kävele yksin. Avain. (nuortenkirja)
Johanna Kartio ja Arthur Conan Doyle: Baskervillen koira. Kehitysvammaliitto ry. (klassikko, jännitys)
Tuomas Kilpi ja Felix Salten: Bambi. Oppian. (klassikko, lastenkirja)
Nora Lehtinen ja Anne Muhonen: Aino ja Matias -sarja. Pieni Karhu. (lastenkirja)
Martti Lintunen: Mitä jääkarhu sanoi pingviinille? Pieni Karhu. (lasten tietokirja)
Hanna Männikkölahti: Lumikki-trilogia. Avain. (nuortenkirja)
Hanna Männikkölahti, Vuokko Hurme ja Ina Majaniemi: Kiepaus. Pieni Karhu. (lastenkirja)
Hanna Männikkölahti ja Kari Hotakainen: Tuntematon Kimi Räikkönen. Avain. (elämäkerta)
Riikka Tuohimetsä ja Nadja Sumanen: Rambo. Avain. (nuortenkirja)
Laura Saari: Anne Frank: Elämä ja päiväkirja. Oppian. (elämäkerta)
Jolin Slotte ja Tove Jansson: Muumipeikko ja pyrstötähti ja Vaarallinen juhannus. Opike. (klassikko)
Marja-Leena Tiainen: Aateveljet. Avain. (nuortenkirja)
Mimmu Tihinen: Toivottavasti huomenna sataa. Pieni Karhu. (nuortenkirja)
Riikka Tuohimetsä ja Lena Frölander-Ulf: Nelson Tiikeritassu. Avain.(lastenromaani)
Silja Vuorikuru: Uppo-Nalle. Avain. (lastenkirja)
Klikkaamalla linkkejä, pääset lukemaan lisää niistä kirjoista, jotka ovat Lukemossa. Lisäksi voit etsiä lisää selkokirjoja Lukemosta joko asiasanalla ”selkokirjat” tai rastittamalla Haku-sivun vasemman laidan Laji-valikosta kohdan Selkokirjat.
Kirjoittanut: Lotta Luukila 2022, päivittänyt Aino-Maria Kangas 2023