3. Siirrä tarina uuteen muotoon

  1. Tehtäviä koko luokalle
  2. Henkilökuvia
  3. Siirrä tarina uuteen muotoon
  4. Runotehtävät
  5. Median rooli
  6. Kauhukirjoihin liittyviä tehtäviä
  7. Tapahtumista toimintaa
  8. Sanataidetehtäviä

Lautapeli kirjan pohjalta

Suunnittele ja toteuta kirjan tapahtumien pohjalta nopalla pelattava lautapeli. Voit edetä esimerkiksi seuraavasti: Listaa ylös kirjan tapahtumia, jotka ovat päähenkilön kannalta jollakin tavalla epäedullisia tai negatiivisia. Listaa seuraavaksi tapahtumia, jotka puolestaan ovat päähenkilön kannalta positiivisia, myönteisiä. Piirrä pelilauta ja siihen askelmat, joita pitkin nopalla edetään. Numeroi askelmat. Väritä sitten osa askelmista esim. punaisella ja osa vihreällä niin, että punaisia tulee yhtä monta kuin listaamiasi negatiivisia tapahtumia ja vihreitä taas yhtä monta kuin positiivisia tapahtumia. Kirjoita askelmien numerot ylös ja kirjoita numeron perään ohje siitä, mitä tapahtuu, jos pelatessaan osuu tällaiseen askelmaan. Esimerkiksi seuraavasti: Päähenkilö joutuu tappeluun. Odota jälki-istunnossa kahden heittovuoron ajan (punainen askelma). Kokeilkaa toteuttaa pelilauta myös jättiversiona siten, että se täyttää koko luokkahuoneen lattian! Peliä voidaan pelata koko luokan kesken joukkueina niin, että yksi joukkueesta on “pelinappula”, joka etenee jättipelilaudalla. Voit poimia ideoita eri tyylisiin lautapeleihin tutuista peleistä, kuten esimerkiksi Monopolysta, Carcassonnesta, Cluedosta ja Menolipusta.

Kirjoihin pohjautuvia pelejä

Hullunkuriset perheet: Tehkää pelikortit kirjassa esiintyvien perheiden tai muiden henkilöiden pohjalta. Muistipeli: Muistipelin teemana voivat olla kirjan henkilöt, tapahtumat, tapahtumapaikat, runojen nimet tai kirjaan liittyvät asiat yleisesti. Muistipelin kuvat voivat olla piirroksia, tekstejä (esim. runokirjasta), sarjakuvan puhekuplia tai itse otettuja valokuvia. Alias: Tehtävänä on selittää sanoja toisille pelikorteista. Yksi selittää sanakorteissa olevia sanoja joukkueen toisille jäsenille, jotka arvaavat sanaa. Tehkää Alias-kortteja kirjan henkilöistä, tapahtumapaikoista tai muista kirjaan liittyvistä asioista ja ilmiöistä ja pelatkaa.

Pelihahmo

Suunnittele oma pelihahmosi. Kirjaa pelihahmon ominaisuuksia. Minkä niminen ja ikäinen hän on ja miltä hän näyttää? Missä hän asuu ja millainen hän on luonteeltaan? Mitkä ovat hänen kykynsä ja heikkoutensa? Mitä hän tavoittelee ja mikä estää häntä saavuttamasta tavoitettaan? Onko hänellä erityisiä voimia tai taitoja? Mitä varusteita hänellä on? Mikä on hänen salaisuutensa, pelkonsa tai heikkoutensa? Keitä ovat hänen ystävänsä, auttajansa ja vihollisensa? Tee hahmostasi piirroskuva, leikkaa hahmo lehdistä tai luo hahmo kuvankäsittelyohjelmalla. Voitte toteuttaa pelihahmon myös ryhmän kanssa piirtämällä sitä vuorotellen yhdessä!

Tosi-tv -formaatti

Voit tehdä tehtävän yksin, parin kanssa tai ryhmässä. Mieti, millaisia tosi-tv-ohjelmia tiedät ja ryhmittele niitä esimerkiksi taito, tieto -ja selviytymisohjelmiin. A) Millaisen tosi-tv-ohjelman voisit kehitellä lukemanne kirjan perusteella? Mistä siinä kilpailtaisiin, ja mikä olisi palkinto? Millä perusteella kilpailijoita pudotetaan pois? Jos keksit useampia formaatteja, kirjoita niistä enintään yhden minuutin mittaiset pitchaukset eli esittelypuheet, joiden jälkeen muu luokka voi äänestää voittajaformaatin. Voitte myös esittää tai kuvata oman käsikirjoitetun tai improvisoidun tosi-tv -formaattinne! B) Jos lukemasi kirjan henkilöt osallistuisivat tosi-tv-ohjelmaan, minkä he valitsisivat?

Kirjan kohtaus kenkälaatikkoon

Suunnittele ja toteuta jokin kirjan tärkeä kohta kenkälaatikkoon, ikään kuin lavastaisit sen teatterin näyttämölle. Materiaalina voit käyttää esimerkiksi muovailuvahaa, pahvia, kankaita, oksia, kiviä ja muita askarteluvälineitä. Jos haluat, voit kuvata itse tai etsiä netistä sopivan taustakuvan kohtauksen taustalle; muista tällöin rajata kuvahaku siten, että kuvan käyttö

oikeudet mahdollistavat sen käyttämisen omassa työssä. Liitä työhösi myös teksti, jossa selostat, mitä kohtauksessa pääpiirteissään tapahtuu.

Tee traileri

LEFFATRAILERI: Kuvittele, että lukemastasi kirjasta ollaan tekemässä elokuvaa. Mieti, mitkä kirjan kohdat pariminuuttisessa trailerissa esitettäisiin. Suunnittele kuvakäsikirjoitus, valitse traileriin sopiva taustamusiikki ja toteuta traileri. Valmiita traileripohjia löytyy esimerkiksi iMovie-sovelluksesta. Voit elokuvatrailerin sijasta tehdä myös kirjavinkkaustrailerin, joka johdattelee kirjan sisältöön ja tunnelmiin.

KIRJATRAILERI: Tee lukemasi kirjan pohjalta videokertomus. Valitse videoosi näkökulma. Se voi olla päähenkilön, sivuhenkilön tai vaikka omasi. Pohdi, missä voit kuvata videon, jotta saat siihen kirjaan sopivan miljöön ja tunnelman.

Kirjavinkkivideo

Tee kirjavinkki lukemastasi kirjasta. Voit hakea vinkkausvideoita Youtubesta malliksi esimerkiksi hakusanoilla ”nuortenkirjat” tai ”kirjavinkki”. Kerro videossasi lyhyesti, mistä kirjassa on kyse, mutta älä paljasta liikaa. Pohdi, kuka voisi kiinnostua kirjasta ja miksi. Mikä sinun mielestäsi oli kiinnostavinta kirjassa? Millaisia tunteita se herätti sinussa? Kiinnitä kuvatessasi huomiota myös siihen, millaisessa ympäristössä kuvaat videon.

Lyhytelokuva

Tee kirjan tarinan pohjalta lyhytelokuvan käsikirjoitus ja kuvaa se. Voit valita kirjasta myös tietyn avainkohtauksen, yhden novellin tai yksittäisen runon. Kokeile myös kuvata parinkymmenen sekunnin klippejä, joissa ilmaiset kuvaamillasi asioilla tunnelmia, pieniä havaintoja tai hetkiä lukemastasi kirjasta.

Äänimaisema ja soundtrack

Millainen musiikki soi kirjan tapahtumien taustalla? Valitse musiikkia, joka sopii kirjan tunnelmiin ja kokoa soundtrack. Tee nauhoite kirjaan sopivasta äänimaisemasta. Millainen tunnelma kirjassa on, mitkä äänet voisivat liittyä siihen tai kuvata sitä? Voit tehdä äänimaiseman novellista tai runosta.

Biisin sanat

Tutustu laululyriikkaan. Millaisista sanoituksista itse pidät? Miten säkeistö ja kertosäe eroavat toisistaan? Tarvitaanko kertosäettä? Kirjoita sanat kirjan bändin biisille tai kappaleelle, joka kertoo kirjan tapahtumista tai päähenkilön ajatuksista tietyssä tarinan tilanteessa. Mieti, minkä tyylistä musiikkia kirjan bändi esittää ja mistä aiheista se laulaa. Voit kirjoittaa sanat johonkin tuttuun säveleen. Voit myös säveltää sanoituksesi ja esittää sen muulle luokalle.

Kirjasta elokuva

Tee suunnitelma siitä, miten kirja muuttuisi elokuvaksi. Kuka ohjaisi elokuvan? Missä todellisissa paikoissa sitä kuvattaisiin? Suunnittele roolitus. Keitä todellisia näyttelijöitä valitsisit? Kuka tekisi elokuvan musiikin? Millainen olisi elokuvan mainosteksti tai -juliste ja kenelle elokuva olisi suunnattu? Toteuta juliste.

Vertaile kirjaa ja elokuvaa

Katso kirjan pohjalta tehty elokuva. Pohdi, onko juoni täsmälleen samanlainen vai onko siinä eroa. Näyttävätkö tapahtumapaikat samalta kuin ajattelet kirjan kuvauksen perusteella? Vastaavatko henkilöt kirjan kuvauksia? Kirjoita vertaileva teksti kirjasta ja elokuvasta tai listaa havaintosi paperille esimerkiksi ajatuskartan muodossa.

Varjoteatteri

Rakentakaa pienryhmissä kirjaan pohjautuvat varjoteatteriesitykset. Esitystä varten tarvitsette lakanan tai muun vaalean kankaan, hyvän lampun, käsikirjoituksen ja tietysti varjonukkeja kirjan henkilöistä. Voitte dramatisoida kirjasta jonkin tärkeän kohtauksen tai tiivistää esitykseen kirjan juonen tärkeimmät kohdat. Lavasteiksi kannattaa valmistaa varjokuvia myös kirjan maisemista tai tärkeistä tapahtumapaikoista. Muistakaa myös musiikki, äänimaisema tai äänitehosteet.

Juliste

Tee mainosjuliste kirjaan liittyvästä asiasta, kirjan tapahtumasta, kirjan tapahtumapaikasta tai luo fanitapahtuma kirjan ympärille. ympärille ja tee tapahtumalle juliste. Hyödynnä mainoksia, esitteitä ja esimerkiksi lehtikuvia julisteen tekemisessä. Voit tehdä julisteen myös valitsemallasi kuvankäsittelyohjelmalla.

Markkinointikampanja

Suunnittele kirjan markkinointikampanja. Pohdi ensin, kenelle on suunnattu ja mitä välineitä käytät. Markkinointikampanja voi sisältää esimerkiksi julisteita ja muuta mainosmateriaalia, markkinointivideon, lehti-ilmoituksen, some-kampanjan, televisio- tai radiomainoksen tai tapahtumamarkkinointia.

Huumoritehtävä

Mistä kirjan huumori syntyy? Etsi kirjasta ainakin viisi hauskaa kohtaa ja pohdi, miksi ne ovat hauskoja. Kirjoita joku kohta uudelleen niin, että se ei ole enää hauska. Kuinka suuria muutoksia vaaditaan?

Kielen vertailu: alkuteos  ja suomenkielinen käännös

Tutustu kirjan alkuperäisteokseen. Vertaile alkutekstiä ja suomenkielistä käännöstä. Valitse katkelma, jossa on esimerkiksi käytetty puhekieltä. Millaisia asioita havaitset? Miten itse suomentaisit katkelman tai dialoginpätkän kirjasta? Voit myös suomentaa katkelman ensin itse ja verrata sitten kääntäjän tekemään suomennokseen.