8. Sanataidetehtäviä

  1. Tehtäviä koko luokalle
  2. Henkilökuvia
  3. Siirrä tarina uuteen muotoon
  4. Runotehtävät
  5. Median rooli
  6. Kauhukirjoihin liittyviä tehtäviä
  7. Tapahtumista toimintaa
  8. Sanataidetehtäviä

Kirjailijahahmo

Ryhdy kirjailijaksi luomalla kuvitteellisen kirjailijan henkilöhahmo! Voit halutessasi ensin tutustua todellisiin kirjailijoihin ja tutkia, millaista tietoa heistä löydät. Kirjailijahahmoa luodessasi voit käyttää apunasi alla olevia kysymyksiä. Onko kirjailijasi kenties punaisilla matoilla viihtyvä seurapiirijulkkis, kerrostaloyksiöönsä linnoittautunut supernero vai ihan tavallinen perheenisä? Mielikuvituksen käyttö on sallittua, eli kirjailijahahmo saattaa erehdyttävästi muistuttaa jopa fantasiahahmoa tai kyborgia… Tehtävän voi tehdä myös ryhmätyönä. Roolileikkiä voi syventää niin, että yksi ryhmästä esiintyy kirjailijana ja muut haastattelevat häntä. Kannattaa myös pohtia, millaiset tekstityypit sopivat henkilöhahmon esittelyyn: voisiko kirjailijasta kertoa hänen kirjeensä, bloginsa tai vaikkapa muistokirjoituksensa kautta? Tai mitä sanotaan kirjailijasta tehdyssä uutisessa tai aikakausilehtijutussa?

Nimi? Ikä? Asuinpaikka (maa, kaupunki, osoite)? Luonteenpiirteet? Perhe? Ystävät? Harrastukset? Lempiruoka? Erityinen taito? Outo tapa? Lempisanonta tai -hokema? Lempikirja? Miksi kirjoittaa? Unelma? Salaisuus? Mitä hänen jääkaapistaan löytyy? Mistä hän ei voi luopua? Rakkain vaatekappale? Mitä inhoaa? Kuka tai mikä saa hänet itkemään? Mitä hän näkee ensimmäisenä aamuisin? Mikä musiikki tai laulu on jäänyt  hänen mieleensä? Mitkä ovat hänen tunnetuimmat teoksensa? Keksi itse lisää kysymyksiä!

Resepti

Resepti on kaikille tuttu tekstityyppi ruoanlaitosta, mutta mistä kaikesta muusta voi kirjoittaa reseptin? Kokeile kirjoittaa kirjallisuusaiheinen resepti, joka liittyy jotenkin lukemiisi kirjoihin! Miten valmistetaan hyvä fantasiatarina tai lukurauha, tai mistä aineksista keitetään kasaan ilmastonmuutoksen pysäyttävä taikajuoma? Fantasiatarinaan tarvitaan ehkä hyppysellinen synkän metsän syysilmaa tai muutama kiroileva kääpiö, lukurauhaan taas luultavasti kännykkäparkki ja säkkituoli. Ilmastonmuutostaikajuoma ehkä haudutellaan muovipussissa keskellä valtamerta… Keksi reseptiisi sekä ainesosat että valmistusohje! Jos koko ryhmä tekee omat reseptit, kannattaa koota kaikki tekstit yhteiseen vaihtoehtoiseen reseptikirjaan.

Vakoilua

Luo hyvä hahmo (nuorten)kirjaan vakoilutekniikalla! Tätä tehtävää varten kannattaa jalkautua koulun ulkopuolelle itselleen tuntemattomien ihmisten pariin, esimerkiksi kirjastoon tai kauppakeskukseen. Ota mukaasi muistiinpanovälineet ja asetu johonkin huomaamattomaan paikkaan niin, että sinulla on hyvä näköyhteys valitsemaasi tuntemattomaan henkilöön. Kirjaa sitten ylös hänestä niin paljon yksityiskohtia kuin ehdit: ulkonäkö, pukeutuminen, käyttäytyminen jne. Luo muistiinpanojesi pohjalta tästä henkilöstä fiktiivinen henkilöhahmo: anna hänelle nimi, ikä, asuinpaikka, luonteenpiirteet, ystävät, perhe, unelmat, pelot… (Kirjailijahahmo-tehtävän yhteydestä löytyy lisää hahmon rakentamiseen liittyviä kysymyksiä.). Keksi, millaiseen kirjan hahmosi sopisi ja onko hän päähenkilö. Voit kirjoittaa hahmosta henkilökuvauksen tai vaikkapa kirjan aloituksen, jossa hänet esitellään.

Manifesti

Manifestilla tarkoitetaan ohjelmanjulistusta, joka sisältää määräyksiä tai sääntöjä: jotain mitä julistuksen tekijät haluavat tapahtuvan tai eivät ehdottomasti halua tapahtuvan. Manifesti voi olla vaikkapa poliittinen tai taiteellinen. Etsi tietoja erilaisista manifesteista, (esimerkiksi dada-runouden tai futurismin manifesti) ja tutki, mitä niillä julistetaan. Luo sen jälkeen oma manifesti haluamallesi asialle. Voit tehdä esimerkiksi kymmenen numeroitua kohtaa. Millainen voisi olla lukemisen tai kasvissyönnin manifesti? Millaisia toimintaohjeita ja sääntöjä määrätään tähtiintuijottelijoiden tai mopouskollisten manifestissa? Manifestin voi tehdä myös ryhmän kanssa niin, että jokainen lisää tekstin yhden tai kaksi omaa sääntöä.

Tapahtumapaikka

Yksi hyvä tapa aloittaa minkä tahansa lajityypin tarinan kirjoittaminen on luoda ensin tapahtumapaikka eli miljöö. Kannattaa kokeilla tehtävän tekemistä myös yhdessä parin tai ryhmän kanssa ideoiden! Voit luoda tapahtumapaikan luoda myös ajatuskartan tai oikean kartan muotoon piirtäen ja kirjoittaen vuorotellen. Käytä apunasi seuraavia kysymyksiä.

Missä tapahtumapaikkasi sijaitsee? Onko se oikea vai mielikuvituspaikka? Kuinka sinne pääsee? Miltä siellä näyttää? Kuvaile kasveja, rakennuksia, esineitä tai muuta ympäristöä. Miltä siellä tuoksuu ja mitä ääniä kuuluu? Herääkö siellä joitakin muita tuntemuksia tai ajatuksia? Millainen sää ja ilmasto paikassa on? Keitä siellä asuu? Millaisissa asunnoissa? Onko erilaisia yhteiskuntaluokkia? Kuka on johtavassa asemassa? Mitä yllättävää tai epätodennäköistä paikasta löytyy?

Jos kirjoitat fantasiaa tai esimerkiksi dystopiaa, käytä apunasi myös näitä kysymyksiä: Millaiset lait paikassa vallitsevat? Uhkaako sitä joku tai jokin? Onko paikassa jotain, mikä tekee siellä asumisesta vaikeaa tai outoa? Onko paikassa normaalit vuodenajat? Minkä nimisiä kuukaudet ovat? Millaisia kulkuneuvoja ja muita koneita tai laitteita siellä käytetään? Mikä erityisesti poikkeaa meidän maailmastamme?

Tarinankerrontakortit

Askartele omat tarinankerrontakortit, joiden avulla voit keksiä tarinoihisi juonenkäänteitä tai kertoa tarinoita ryhmän kanssa. Myytit, fantasia tai kauhu sopivat hyvin korttien aiheeksi. Aiheita voi myös sekoitella samaan korttipakkaan, jolloin tarinoihin saa takuulla yllättäviä yhdistelmiä: zombi ilmestyy haltioiden juhliin, tai lohikäärme matkustaa avaruusasemalle. Voit piirtää kortteihin kuvat itse tai käyttää leikattuja kuvia. Kortteja kannattaa valmistaa ainakin neljää eri tyyppiä: hahmoja (kyklooppi, tietäjä, lohikäärme), tapahtumapaikkoja (linna, kylä, manala), juonenkäänteitä (salaisuus paljastuu, tulee vedenpaisumus, matka alkaa) ja esineitä (arkku, taikasauva, nukke).

Varaa neljää eri väristä kartonkia korttien taustoiksi – näin erotat myös eri tyyppiset kortit toisistaan. Piirrä (tai leikkaa esim. aikakauslehdistä) suoraan kortteihin tai erilliselle korttiin liimattavalle paperille ainakin kymmenen asiaa kaikkia edellä mainittuja tyyppejä. Kirjoita kuvan alle myös selitys, mitä kuva esittää, niin muidenkin on helppo pelata kanssasi. Sitten vain järjestämään kortteja sattumanvaraiseen järjestykseen ja tarinaa keksimään! Tai jakakaa muutama kortti ryhmän kaikille jäsenille ja jatkakaa tarinaa vuorotellen aina kortista saadun idean pohjalta.

Kuvitteellinen menestyskirja

Luokaa pienryhmissä kuvitteellisten menestyskirjojen takakansitekstejä! Mikä kirja on puheenaihe juuri nyt? Jakakaa jokaiselle ryhmän jäsenelle kymmenen pientä paperilappua, joihin jokaiseen kirjoitetaan yksi sana. Sekoittakaa laput sitten ja jakakaa ne uudelleen satunnaisesti. Tämän jälkeen kaikki kirjoittavat kuvitteellisen kirjan takakannen niin, että kaikki lapuissa olleet sanat tulevat käytettyä.

Tyyliharjoituksia

Tyyliharjoituksia on ranskalaisen Raymond Queneaun kirja, joka sisältää saman tekstin 99 eri tyylillä kirjoitettuna. Jos mahdollista, etsi kirja käsiisi kirjastosta! Samaa harjoitusta on hauskaa kokeilla itsekin. Kirjoita ensin lyhyt, yksinkertainen teksti, jossa kuvailet jonkin tapahtuman: katso vaikka ikkunasta ulos ja kerro muutamalla virkkeellä, mitä näet. Mieti sen jälkeen, miten voisit kirjoittaa tekstin eri tyyleillä: Queneau on kirjoittanut omansa muun muassa lääketieteellisesti, anglismeilla, haiku-runona, huudahduksina, onomatopoeettisesti, eri murteilla, metaforisesti, tilanteen hajuihin keskittyen..