5. Median rooli

  1. Tehtäviä koko luokalle
  2. Henkilökuvia
  3. Siirrä tarina uuteen muotoon
  4. Runotehtävät
  5. Median rooli
  6. Kauhukirjoihin liittyviä tehtäviä
  7. Tapahtumista toimintaa
  8. Sanataidetehtäviä
  9. Lisää tehtäviä

Valeuutiset ja oikeat uutiset

Pohdi median roolia lukemassasi kirjassa. Millaisia uutisia tapahtumista esitetään? Pitävätkö ne paikkansa? Kuinka uutisointi vaikuttaa kirjan henkilöiden elämään? Levitetäänkö valeuutisia? Kuinka ne voi erottaa oikeista uutisista? Etsi oikeita uutisia ja valeuutisia. Kuinka ne erottaa toisistaan? Millaisista asioista valeuutisia tehdään? Missä niitä julkaistaan?

Twiittaa kirjasta: Jos Yhdysvaltain presidentti olisi lukenut saman kirjan kuin sinä, mitä hän twiittaisi? Entä Suomen presidentti, pääministeri, kuuluisa tv-shown juontaja tai tutkiva journalisti?

Journalistin ohjeet

Etsi tietoa termistä “journalistin ohjeet”. Kirjoita kirjan tapahtumista kaksi uutista. Noudata toisessa journalistin ohjeita ja käytä toisessa sensaatiohakuista lööppijournalismia klikkiotsikoineen.

Uutiset ja lehtijutut

Kirjoita kirjan henkilöistä tai tapahtumista jokin seuraavista:

  • Uutisjuttu sanomalehteen
  • Laaja reportaasi aikakausjulkaisuun
  • Henkilöhaastattelu naistenlehteen / henkilöhaastattelu sanomalehteen
  • Kolumni naistenlehteen / aikakauslehteen / sanomalehteen
  • Kuvakollaasi sisustuslehteen
  • Testi

Ja/tai Kirjoita omaan lehtijuttuusi verkossa julkaistavia kommentteja erilaisilta lukijoilta.

Tee lyhyt videouutispätkä.

Etsi jostakin sanomalehdestä lukijoiden tekstaripalsta ja tutki, millaisia viestejä sinne on lähetetty. Kirjoita tekstari, jonka lukemasi kirjan henkilö voisi lähettää palstalle.

Urheiluselostus

Jos olet lukenut urheiluaiheisen kirjan, tee ja äänitä radioselostus kirjassa esiintyvän urheilulajin kilpailutapahtumaan. Saman tehtävän voi tehdä myös mielikuvitusversiona: keksi upouusi, vauhdikas urheilulaji, jota ei vielä ole olemassa, ja äänitä selostus vaikka lajin ensimmäisistä MM-kilpailuista. Tehtävä toimii hyvin myös ryhmätyönä, jolloin yksi voi olla selostaja, toinen lajiasiantuntija ja muut urheilijoita, joita haastatellaan ja jotka tekevät lajin äänimaisemaa selostuksen taustalle.

Todistusaineistotehtävä

Nauhoita puhelinkeskustelu, kuvaa salainen kohtaaminen tai ota “paparazzi”-kuvia kirjan henkilöistä. Voitte myös ideoida ryhmässä kirjan henkilöhahmojen välisen keskustelun tai kohtaamisen, joka päätyy luokkatovereiden käsiin.

Deitti-ilmoitus

Kirjoita ja kuvita valitsemasi kirjan henkilön deitti-ilmoitus tai laadi henkilöhahmolle Tinder-profiili. Ilmoitukset voidaan laittaa luokan seinälle. Toinen oppilas voi vastata ilmoitukseen esimerkiksi saman tai eri kirjan henkilönä.