Niin minä kuin sinäkin, samanarvoisia – Taidekuva Angie Thomasin romaanista Viha jonka kylvät

Tekijä: Heta Heinämäki

Tehtävä:

Tämä kirja käsittelee ilmiönä rasismia, eriarvoisuutta ja epäreiluutta. Kirja kertoo tytöstä, jonka ystävä kuolee hänen syliinsä poliisin ammuttua hänet. Kyse ei ole rikoksesta, vaan ihonväristä. Tämän nuorten romaanin on kirjoittanut Angie Thomas. Erittäin puhuttelevasti ja mukaansa tempaavasti kirjoitettu kirja saa lukijan tuntemaan myötätuntoa ja epäoikeudenmukaisuutta. Suomessakin kohdataan paljon rasismia vielä tänäkin päivänä, joka on todella surullista, että ihmistä ei osata nähdä ihmisenä eikä erilaisuutta rikkautena. Hän on menettänyt myös toisen ystävänsä luoteihin. Starrin taistellessa oikeudenmukaisuutta vastaan, on hänen oma ja koko yhteisön turvallisuus vaarantumassa. Kirja on todellakin ajatuksia herättävä ja suosittelen jokaisen nuoren lukemaan tämän. Kirjassa pääset asettumaan päähenkilön asemaan ja ainakin itse huomasin olevani kovin samanlainen.

Tämä tehtävä on suunnattu 6-9 luokkalaisille. Tehtävässäni halusin tuoda ilmi oppilaan luovuutta ja saada hänet itse ajattelemaan rasismia ja eriarvoisuutta. Tehtävässä kirjaa lukiessa tulisi esimerkiksi kirjanmerkkiin kirjata ylös eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä päähenkilö Starrin kanssa. Itse näin tehdessäni huomasin olevani hyvinkin samanlainen kuin Strarr, se laittoi miettimään, miksi ihonväri vaikuttaa kohteluun niin paljon. Kun kirja on luettu, oppilas saisi maalata A3 paperille jonkinlaisen version, mitä hänen mieleensä tulee, rasismista, eriarvoisuudesta, epäreiluudesta tai kahden henkilön samanlaisuudesta. Lopputuloksena voi käytännössä olla mitä vain, koska tässä saa päästää luovuuden, omat ajatukset ja näkemykset valloilleen. Kun maalaus on valmis, kirjoitetaan siihen ne eroavaisuudet ja samanlaisuudet, jotka kirjaa lukiessa nousi esille.

Vinkki: työstä voisi tehdä taulun, jolloin käsitöissä tehdään tauluun kehykset!

Tavoite:

  • Saada oppilas pohtimaan rasismia, eriarvoisuutta ja ymmärtämään sen vääryyden
  • Havainnoimaan omaa lukemistaan
  • Kannustamaan oppilasta laajentamaan tekstivalikoimaansa ja lukemaan lapsille ja nuorille suunnattua kirjallisuutta
  • Ohjata oppilasta käyttämään luovuuttaan ja ilmaisemaan itseään