Askelmerkkejä opettajalle

 

Askelmerkkejä opettajalle – vinkkejä ja tuntisuunnitelmia Selkopolku-kirjojen käyttöön

 

Laatinut Elsi Santala

Sisällys

 

Selkokirjat ja helppolukuiset kirjat

Lukustrategiat

Lukustrategiat Selkopolku-oppimateriaalissa

Selkopolun kirjat saavutettavassa muodossa Celiasta

Esimerkki 1: Tuntisuunnitelma, yhteinen kokonaisteos

Valmistelut

Ennen lukemista

Lukemisen aikana

Lukemisen jälkeen

Esimerkki 2: Tuntisuunnitelma, tietokirja

Valmistelut

Ennen lukemista

Lukemisen aikana

Lukemisen jälkeen

Esimerkki 3: Tuntisuunnitelma, lukuteatteri novellista

Aiheita ja teemoja eri luokka-asteille 

Selkokirjat ja helppolukuiset kirjat

 

Selkokirjat ja helppolukuiset kirjat

Selkokirja noudattaa selkokielen periaatteita ja on Selkokeskuksen hyväksymä. Sen tunnistaa selkotunnuksesta. Selkokirjalle tyypillisiä ominaisuuksia ovat: 

  • henkilöluettelo
  • lukujen nimet
  • kapea palsta 
  • liehureuna
  • helpotettu suomen kieli (rakenteet, sanasto)
  • lyhyet luvut
  • joskus: kuvitus

Henkilöluettelon ansiosta lukijalla on mahdollisuus tutustua henkilöihin etukäteen. Lukujen nimet liittyvät usein juonen kannalta keskeisiin tapahtumaan tai tilanteeseen. Sekä henkilöluettelo että lukujen nimet helpottavat juonen seuraamista. Helpotettu suomen kieli eli sanaston, ilmaisujen ja rakenteiden helpottaminen tukevat luetun ymmärtämistä. Visuaalista tukea lukemiseen tarjoaa kapea palsta ja niin sanottu liehureuna, jonka avulla katse etenee sujuvammin seuraavalle riville. Lyhyet luvut helpottavat kokonaisuuksien muistamista ja antavat onnistumisen kokemuksia, kun lukeminen vaikuttaa edistyvän mukavasti. Mahdollinen kuvitus tarjoaa tukea keskeisten tapahtumien ymmärtämiseen kuvatuen kautta. 

 

Helppolukuinen kirja on usein sanastoltaan ja rakenteeltaan jonkin verran yksinkertaistettua, mutta ei kuitenkaan selkokieltä. Lukemista ja luetun ymmärtämistä pyritään tukemaan esimerkiksi seuraavien seikkojen avulla:

  • henkilöiden määrä
  • tekstin määrä
  • toiminta vs. kuvaus
  • lyhyehköt luvut
  • joskus: kuvitus
  • myös: säeromaanit, sarjakuvat

Pienempi henkilöiden määrä helpottaa henkilöiden ja juonen mukana pysymistä. Tekstiä saattaa olla kirjassa tai ainakin luvuissa vähemmän kuin niin sanotuissa tavallisissa kirjoissa. Helppolukuisissa kirjoissa on usein enemmän toimintaa kuin kuvailua, sillä juonivetoinen saattaa pitää lukijan mielen paremmin otteessaan. Mahdollinen kuvitus tukee luetun ymmärtämistä. Myös säeromaanit ja sarjakuvat voidaan nähdä helppolukuisina kirjoina. Säeromaanien ilmava muoto ja vähäisempi sivukohtainen tekstin määrä keventää lukemista. Nuorten sarjakuvissa kuvat tukevat yleensä ymmärtämistä hyvin. 

 

Lukustrategiat

Lukustrategiat​ toimivat oppaana ja neuvovat, kuinka tekstiä kannattaa lähestyä​. Ne auttavat muistamaan tekstin sisällön paremmin ja vahvistavat luetun ymmärtämisen taitoa.​ Olennaista on tekstin aktiivinen käsittely lukemisen eri vaiheissa: ennen lukemista, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen.

 

Esimerkkejä erilaisista strategioista

 

Ennen lukemista
  • Keskeisen sanaston avaaminen
  • Ennakointi (esim. sisältö, tapahtumat, omat odotukset)
  • Siltaaminen omaan elämään
  • Kirjan tai luvun pohjustaminen (esim. sanasto, kansikuva, takakansiteksti, henkilöt, lukujen nimet)

 

Lukemisen aikana
  • Keskittyminen luettavaan tekstiin
  • Tekstin pilkkominen (esim. luku kerrallaan) 
  • Sisältökysymykset huomion kiinnittämisen apuna 

 

Lukemisen jälkeen
  • Luvun pääasioiden kertaaminen
  • Kokoaviin kysymyksiin vastaaminen
  • Luetun soveltaminen esim. kirjoittamalla tai esittämällä

 

Lukustrategiat Selkopolku-oppimateriaalissa

 

Selkopolku-oppimateriaalin tehtävät on siten, että jokaiseen kirjaan on tehtäviä eri lukemisen vaiheisiin. Tehtävät tukevat lukustrategioiden käyttämistä ja vahvistavat luetun ymmärtämisen taitoa. 

Kaikki Selkopolku-oppimateriaalit on ladattavissa Lukemon verkkosivuilta (www.lukemo.fi/lukuintoa/selkopolku/opettajan-materiaalit): tehtävävihko, laajennetut kirjakohtaiset tehtävät ja vastaukset tehtäviin. 

 

Yleiset tehtävät

Yleisissä tehtävissä tehtävävihkon lopussa on paljon vinkkejä erilaisten kirjojen käsittelyyn ja selkokielisiä ohjeita erilaisten tekstien tuottamiseen. Voit hyödyntää esimerkiksi näitä kirjallisuustehtäviä monien kirjojen pohjalta: kirja-arvostelu, kirjamainos, sarjakuva, novellianalyysi, lukuteatteri tai vaikkapa oman tietokirjan tekeminen. 

 

Vinkki!

Selkopolku näkyy ja kuuluu myös somessa! Katsokaa Instagramista @selkopolku-tilin kirjaesittelyitä, kun olette valitsemassa kirjoja luettavaksi tai ennen kuin aloitatte kirjan lukemisen. Kirjaesittelyissä on myös terveisiä kirjailijoilta. Hyödyntäkää myös Kirjakoplan Selkopolku-kirjojen Youtubessa Kirjakopla-tilillä julkaistuja vinkkausvideoita. 

 

Selkopolun kirjat saavutettavassa muodossa Celiasta

Selkopolku-kirjapakettien kirjat, pois lukien sarjakuvakirjat, ovat saatavilla äänikirjoina Saavutettavuuskirjasto Celian kautta. Osassa äänikirjoista on sekä luku- että kuuntelumahdollisuus. Selkopolun kirjoja on tuotettu myös pistekirjoiksi. Celianet-sivustolta voi tarkistaa, missä muodoissa kirja on lainattavissa: celianet.fi/kirjavinkit/kirjoja-lapsille-nuorille/selkopolku 

Celian maksuttomat äänikirjat voi lukea kuuntelusovelluksen tai Celianetin selaimen kautta. Koulut voivat tehdä palvelukumppanisopimuksen Celian kanssa Celia.fissä. Opettajat voivat myös rekisteröidä oppilaita Celian asiakkaiksi, jolloin oppilaat saavat henkilökohtaiset tunnukset Celiaan.

Ohjeita Celian kirjojen käyttöön löydät Celianet.fi -sivustolta: www.celianet.fi.

 

Esimerkki 1: Tuntisuunnitelma, yhteinen kokonaisteos

Valmistelut

Valmistaudu näyttämään kysymykset tehtävävihkosta tai verkkosivujen kautta. Tulosta tarvittaessa kysymykset oppilaille.

Vinkki!

Tarkista, onko kirjasta tarjolla avoimien kysymysten sijaan suljetumpia tehtäviä, esimerkiksi monivalintavaihtoehtoja. Hyödynnä eriyttämisessä tarpeen mukaan.  

 

Ennen lukemista

Tehkää yhdessä kirjallisesti tai keskustellen tehtävävihkon Ennen lukemista -tehtävät. Myös Lukemisen aikana -tehtävien sisältökysymykset voidaan katsoa jo ennen lukemista aina ennen sen luvun tai katkelman lukemista, johon kysymykset liittyvät. Näin ne ohjaavat huomion keskeiseen asiaan, kun tekstiä alkaa lukea tai kuunnella. 

Laita lukuun tai katkelmaan liittyvä kysymys tai kysymykset näkyviin. Lukekaa kysymykset yhdessä. 

 

Lukemisen aikana

Lue kirjaa oppilaille ääneen. Voit pilkkoa lukemista ja antaa oppilaille aikaa kirjoittaa vastauksiaan Lukemisen aikana -tehtäviin myös kesken tietyn luvun tai katkelman lukemisen. 

 

Lukemisen jälkeen

Kun olet lukenut tietyn katkelman tai luvun, johon kysymys tai kysymykset liittyvät, anna oppilaille aikaa kirjoittaa vastauksensa. Käykää vastaukset yhdessä läpi ennen kuin jatkatte lukemista ja kuuntelemista eteenpäin.

Kun olette lukeneet koko kirjan, tehkää tehtävävihkon Lukemisen jälkeen -tehtäviä ja Soveltavia tehtäviä

Vinkki!

Luokan yhteiseksi kokonaisteokseksi sopivat erinomaisesti esimerkiksi:

  • 7. luokka: Kuinka saavutetaan Zanshin, Konstaapeli Daniel
  • 8. luokka: Käärme kainalossa ja muita tarinoita, Aarre – Novelleja 
  • 9. luokka: Greipinkeltainen tulevaisuus, Gangsterin poika

 

Esimerkki 2: Tuntisuunnitelma, tietokirja

Valmistelut

Etsi valmiiksi Selkopolku-tietokirjoihin liittyvät @selkopolku-tilin Instagram-julkaisut tai Kirjakoplan Youtube-kirjavinkkaukset.

Kokoa tietokirjat valmiiksi. Kirjoja voidaan tutkia ja lukea yhdessä parin kanssa tai kolmen hengen ryhmässä. 

Tulosta tai kopioi kirjakohtaiset tehtävät oppilaspareille tai -ryhmille työskentelyn tueksi. Jos kaikki luokan oppilaat lukevat samaa tietokirjaa, voitte käsitellä tehtäviä myös yhdessä opettajajohtoisesti ilman, että ne tulostetaan tai kopioidaan kaikille. 

 

Ennen lukemista

Keskustelkaa yhdessä: 

  • Millaisia tietokirjoja olette lukeneet? 
  • Mistä aiheista olette kiinnostuneita? 
  • Mistä aiheesta pitäisi tehdä tietokirja?

Katsokaa tietokirjaan tai -kirjoihin liittyvät IG-julkaisut ja Youtube-videot. Tehkää tehtävävihkon kirjakohtaiset Ennen lukemista -tehtävät. 

 

Lukemisen aikana

Rytmittäkää lukemistanne niin, että katsotte aina seuraavaan katkelmaan tai lukuun liittyvät kysymykset etukäteen. Vastatkaa Lukemisen aikana -kysymyksiin, kun olette päässeet kyseisen katkelman tai luvun loppuun. 

 

Lukemisen jälkeen

Tehkää Lukemisen jälkeen -tehtävät. 

Soveltaminen

Tehkää omat tietokirjat joko yksin, parin kanssa tai pienissä ryhmissä. Katso ohje tehtävävihkon sivulta 66. 

Tietokirjatehtävä: Oma tietokirja

Tee oma pieni tietokirja. Valitse aihe, josta tiedät paljon. Aihe voi liittyä esimerkiksi harrastukseesi, omaan elämääsi tai lempiaineeseesi koulussa. 

Voit tehdä tehtävän paperille. Taita esimerkiksi A3-paperi keskeltä, niin kirjassa on kansi, 2 sisäsivua ja takakansi.

Oman kirjan tekemiseen on myös sovelluksia. Esimerkiksi Book Creator toimii monilla tablettilaitteilla. Jos teet kirjan sovelluksella, voit liittää siihen kuvia, videoita, ääntä tai musiikkia.

 

Esimerkki 3: Tuntisuunnitelma, lukuteatteri

 

Lukuteatteri on tekstin eläytyvää lukemista. Tekstiä ei tarvitse opetella ulkoa. Sen lukemista harjoitellaan ensin, minkä jälkeen teksti luetaan ääneen yleisölle. Menetelmä vahvistaa teknistä lukutaitoa. Lisäksi yhdessä lukeminen on innostavaa ja hauskaa! 

Valmistelut

Valitse sopiva novelli tai romaanikatkelma, josta oppilaat voivat tehdä lukuteatteria. Sopiva pituus ensimmäisille lukuteatterikokeiluille on n. 1–2 sivua per ryhmä. 

Jos mahdollista, ota katkelmasta kopiot, jotta oppilaat voivat tehdä tekstiin merkintöjä. Jokainen ryhmä tarvitsee kopiot vain ryhmän omasta katkelmasta kuitenkin niin, että jokaisella ryhmän jäsenellä on oma kopionsa. Huomioithan tekijänoikeudet ja kopiointiluvat: teoksesta voi kopioida opetuskäyttöön enintään 20 prosenttia, kuitenkin korkeintaan 20 sivua. Sivumäärä lasketaan teoksen sivujen, ei oppilasmäärän mukaan. (Lisätietoja: www.kopiosto.fi)

Hyödyntäkää tehtävävihkon Ennen lukemista, Lukemisen aikana ja Lukemisen jälkeen -tehtäviä soveltuvin osin myös lukuteatteritehtävän yhteydessä. Esimerkiksi katsojia voi ohjata seuraamaan esitystä Lukemisen aikana -sisältökysymysten avulla. 

Vinkki!

Novellit sopivat erinomaisesti lukuteatteriteksteiksi. Käärme kainalossa ja muita tarinoita -kokoelman nimikkoteksti Käärme kainalossa sopii mainiosti myös koko luokan yhteiseksi lukuteatteritekstiksi. 

 

Ohje oppilaille

Valmistelkaa ryhmänne kanssa lukuesitys omasta luvustanne.

  1. Lukekaa teksti ensin yhdessä ääneen. ​
  2. Sopikaa, miten jaatte tekstin osiin.
  3. Sopikaa, miten luette tekstin eri osat:
  • vuorotellen
  • kuorolukuna
  1. Harjoitelkaa eläytyvää lukemista, eli lukekaa tekstiä tunnelmaan sopivalla tavalla. 5. Lisätkää äänitehosteita haluamiinne kohtiin. 
  2. Esittäkää teksti lukemalla se ääneen muille.

Teemoja eri luokka-asteille 

 

Selkopolun kirjat sopivat moneen eri aiheeseen ja teemaan, joita käsitellään yhdessä yläkoulun eri luokka-asteiden kanssa. 

 

Esimerkkejä

 

  1. luokka
  • Kaunokirjallisuuden päälajit
  • Proosa (romaani, novelli, myös: säeromaani)
  • Lyriikka (säeromaani)
  • Tietokirjallisuus
  • Sarjakuvat

 

  1. luokka
  • Genret
  • Vaikuttava kirjallisuus

 

  1. luokka
  • Kieli, kulttuuri ja identiteetti
  • Nykykirjallisuus