Lukuhaaste

Tällä sivulla on materiaalit Lastenkirjainstituutin lasten, nuorten sekä aikuisten lukuhaasteisiin: Lukukuntoon kesäksi ja Lukubingo. Tartu lukuhaasteeseen ja lue kirjaa uudella, hauskalla tavalla!

Lukukuntoon kesäksi

  • Lukuhaasteessa treenataan lukulihaksia tasosi mukaisilla harjoituksilla. Merkitse treenipassiin suorittamasi tehtävät.
  • Kun olet saanut yhden osion täyteen, voit siirtyä seuraavaan. Voit suorittaa treeniohjelman omaan tahtiisi. Ehdit kesäksi hyvin lukukuntoon, kun suoritat esimerkiksi yhden vaiheen joka kuukausi helmikuusta toukokuulle.
  • Tee lukutreeniohjelmasta pohjakuntosi mukaisia harjoituksia. Saatat huomata, että lukukuntosi nousee kohisten, ja siinä tapauksessa voit siirtyä suorittamaan vaativamman tason tehtäviä.

Lataa ja tulosta treenipassi
Lataa ja tulosta treeniohjelma
Lukukuntoon kesäksi -juliste A4

Treeniohjelma

  1. ALKUVERRYTTELY
    Aloita lukutreeniohjelma pohjakuntosi mukaisilla harjoituksilla. Suorita listasta 1-2 tehtävää.

Aloittelija:
Lue yksi sivu, luku tai runo
Perustaso:
Lue 15 minuuttia kolmena päivänä viikossa ääneen tai itseksesi
Himolukija:
Lue tutun kirjan jatko-osa tai suosikkikirjailijan kirja
Kaikki:
Käy kirjastossa ja lainaa kirja
Kirjaa ylös suosikkilukupaikkasi (sohva, sänky, bussi tms.)

 

  1. LUKULIHASTREENI
    Lukulihastreenissä harjoitetaan lukemiskestävyyttä ja -voimaa. Suorita listasta 2-3 tehtävää.

Aloittelija:
Lue kokonainen kirja tai aiemmin aloittamasi kirja loppuun
Perustaso:
Lue 30 minuuttia neljänä päivänä viikossa ääneen tai itseksesi
Himolukija:
Lue joka päivä vähän enemmän kuin edellisenä päivänä
Kaikki:
Etsi lukemista Lukemosta: lukemo.fi
Kokeile uutta lukupaikkaa
Palautumispäivä: katso kirjan pohjalta tehty elokuva

 

  1. SYKKEEN NOSTO
    Syke nousee kun lisätään lukemispainoja ja haastetta harjoitukseen. Suorita listasta 3-4 tehtävää.

Aloittelija:
Lue jännittävä kirja
Perustaso:
Lue hieman paksumpi kirja kuin ennen
Himolukija:
Kokeile uutta kirjallisuuden lajia tai genreä
Kaikki:
Kysy lukuvinkkiä kirjastonhoitajalta tai kaverilta
Kerro lukemastasi kirjasta kaverille
Someta lukemastasi kirjasta
Kokoa kirjan tunnelmaan sopiva soundtrack tai soittolista
Palautumispäivä: Kuuntele äänikirja, kuunnelma tai radio-ohjelma kirjasta
Palautumispäivä: Valmista kirjassa mainittua herkkuruokaa

 

  1. VENYTTELY
    Treenattuja lukulihaksia on tärkeä venytellä, jotta vetreys ja rentous säilyvät. Suorita listasta 4-5 tehtävää.

Aloittelija:
Kirjoita kirjavinkki
Perustaso:
Kirjoita novelli tai runo
Himolukija:
Kirjoita fanifiktiota suosikkikirjastasi
Kaikki:
Haasta kaverisikin tekemään lukukuntotreeniä
Etsi lukuvinkki kirjablogista
Lue runoja, aforismeja tai raapaleita
Valokuvaa tai piirrä runon, aforismin tai raapaleen tunnelma
Rakenna lukupesä
Lue ennen nukkumaanmenoa

 

Lukubingo kutsuu tarttumaan kirjaan toisin

Oletko koskaan kokeillut lukubingoa? Haasteessa luetaan kirjoja ja täytetään bingoa. Haasteessa on neljä hauskaa omaa lukubingoa lapsille ja nuorille. Myös aikuisille on lukuteko-bingo.

Osallistuminen
Haasteessa on omat bingot lapsille, nuorille ja aikuisille. Haasteeseen voi osallistua itsenäisesti tai tiiminä. Bingoruudukkoja täytetään lukemalla niihin sopivia kirjoja tai tekemällä ruudukon tehtäviä. Kirjat ovat vapaavalintaisia, ja sopivia kirjoja voi hakea esimerkiksi Lukemon hakupalvelusta. Aikuisille on yksi bingo. Osallistumisen voi aloittaa missä vaiheessa tahansa. Bingolappuja ei tarvitse palauttaa mihinkään. Voitte jakaa haasteesta kuvia somessa #lukuhaaste ja #lukemo. Tervetuloa mukaan!

 

 

Lapset

1. Lukubingo lapset: koulu

2. Lukubingo lapset: kauhu

3. Lukubingo lapset: ilmasto

4. Lukubingo lapset: joulu

Nuoret

1. Lukubingo nuoret: koulu

2. Lukubingo nuoret: kauhu

3. Lukubingo nuoret: ilmasto

4. lukubingo nuoret: joulu

Aikuiset

Lukutekobingo

 

Kevään 2019 lukuhaasteen bingot ovat osoittessa lukuliikekoulussa.fi/lukuhaaste

 

Lukuhaasteet toteuttaa Lastenkirjainstituutti osana Lastenkirjat esiin! -hanketta, jota rahoittaa Suomen Kulttuurirahasto.